“No Author Fee” Open-Access Journal Bills Author for His Accepted Paper

November 26, 2015
Annals of Rehabilitation Medicine

Annals of Misrepresentation

The South Korean journal Annals of Rehabilitation Medicine (ARM) claims on its website that authors are not charged any fees, but one author received a bill after his paper was accepted for publication.

On its website the journal clearly states,

There is no author’s submission fee or other publication related fee since every cost for the publication process is supported by the publisher; therefore it is the [sic] platinum open access journal

Annals of Rehabilitation Medicine 2

They very clearly state there are no fees.

The website even links to this blog and a post here that explains the platinum open-access model, free to authors and free to readers.

However, the evidence shows that the journal billed one author from South Asia after his paper was accepted. A PDF copy of the bill is here, with identifying information redacted at the author’s request.

The author wrote to the journal and asked why he was being invoiced given the journal’s stated policy of no author fees. He received this reply from the journal:

Dear [Redacted],

Thank you for your question.

The publication cost is charged about whole editing process including the manuscript editing and English editing.

Although your article does not contain any color pictures, we do post all the papers and pictures in color on the web. (As you don’t want color pictures, your pictures are printed in black and white on papers.)

Therefore you have to pay the cost for publication of your article in the ARM.

Best Regards,

Se Hee Jung

Associate Editor,

Annals of Rehabilitation Medicine

This nonsense reply is unprofessional and abusive. It directly contradicts what is stated on the journal’s website and leads one to wonder what other abusive practices the journal engages in.

I recommend that researchers avoid submitting manuscripts to the Annals of Rehabilitation Medicine. It is an unprofessional and exploitative publication and it may be beyond rehabilitation.

Is this 17 Year-Old Korean Ph.D. Student a Plagiarist?

November 20, 2015
Yoo-geun Song

Yoo-geun Song turns 18 next week.

South Korean prodigy Yoo-geun Song is 17 years-old and about to complete his Ph.D. in astrophysics. The boy genius, along with his dissertation adviser Seok Jae Park, co-authored an article published last month in The Astrophysical Journal, but regrettably, the article closely matches a book chapter published in 2002. The chapter is not cited in the new article.

Read the rest of this entry »

Two Bizarre New OA Publishers Help Mark the Decline of Scholarly Publishing

November 17, 2015
Everant WAST

The world’s two newest scholarly publishers, both failures.

Two strange, scholarly open-access publishers recently launched and began spamming for article submissions. While early predatory publishers copied the look and feel of legitimate publishers’ websites, recent launches, such as these, are essentially copies of copies, with each new generation of OA publisher wilder than the earlier one. Here I’ll describe new publishers Everant Publisher Pvt Ltd and WAST.

Read the rest of this entry »

Bentham Open: Evidence of Article Brokers?

November 10, 2015
Bentham Open

Pay-to-Publish with a Middleman?

I have observed what may be evidence of article brokers at work in a number of Bentham Open journals.

Read the rest of this entry »

More Apparent Template-Plagiarism from BioMed Central

November 3, 2015
microRNA Dong

The original article, published in April, 2015.

microRNA Ali

This later article, published in September, 2015, apparently uses the earlier article as a template.

Another apparent case of “template-plagiarism” in a BioMed Central (BMC) journal has come to light following my blog post on a similar case recently. It appears that the later article was created using the earlier one as a template, as in the earlier case. Both papers appear in the same journal, Diagnostic Pathology.

Read the rest of this entry »

Strange Website Claims it is a Respected Citation Index

October 27, 2015
Institute of Science Index

Impostor ?

I learned recently of the “Institute of Science Index.” It appears vaguely similar in some ways to Journal Citation Reports, the database now published by Thomson Reuters that supplies journal impact factors.

Read the rest of this entry »


Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,259 other followers

%d bloggers like this: