De Gruyter Journal Hijacked

Chemical and Process Engineering (suspect)

The hijacked version of the journal.

Chemical and Process Engineering is a scholarly journal published by the German company De Gruyter for the Polish Academy of Sciences (PAN). A duplicate website has recently appeared for the journal, and it looks like another case of journal hijacking.

Chemical and Process Engineering

The authentic version of the journal.

The duplicate website does not use volume numbers; it uses years instead. Both websites only have content going back to 2011, though the journal, a quarterly, is currently publishing volume 35.

I could not find any article processing charge information on the legitimate journal’s website and at first assumed there were none. An email I received from the editor, Dr. A.K. Biń,  confirmed the hijacking and stated “We have been trying to charge ca. 100 euro per publishing sheet – equivalent to ca. 6 pages of a manuscript.” There are also page fees for figures.

The suspect website has this statement about article processing charges:

Starting from no. 3/2012 of Chemical and Process Engineering, a principle of publishing articles against payment is introduced, assuming non-profit making editorial office. According to the principle, either authors or institutions employing them, will have to cover the expenses amounting to 500 PLN or 100 € for each publishing sheet.

This may have been translated using a machine translator. The suspect website also uses boastful language to entice article submissions. Referring to the journal as CHPE, it says,

CHPE journal is the world’s most highly cited interdisciplinary science journal, according to the 2012 Journal Citation Reports Science Edition (Thomson Reuters, 2013). Its Impact Factor is 0.394.

How does one stop journal hijacking? Now,  in addition to predatory publishers, researchers need to be aware of journal hijackings and misleading metrics. The days of innocence in scholarly communication are past.

Hat tip: Dr. Mehrdad Jalalian


I just learned about this hijacking of a Colombian journal:



12 Responses to De Gruyter Journal Hijacked

  1. Joseph Walder says:

    The outrages with OA publishing that I read about on your blog don’t seem to extend to my own field (earth sciences). In any case, I haven’t read about such. Are you aware of problems with bogus or hijacked earth science journals?

    • No, I don’t see any hijacked earth science journals … yet. My list is here:

    • Jaime A. Teixeira da Silva says:

      In 2009, the web-site of my publisher was hijacked. I believe that a brief period in which the domain name had expired, unawares to us, allowed for a wily individual or group to step in and take over the company website for as long as two years. I was never able to capture this truly destructive period that would eventually lead to our downfall as scientists moved away, caused by the negative image created on the hijacked web-site, which was full of garbled, nonsensical text. I remember having received dozens of complaints, but we had no legal means, or technical know-how, of how to recover our hijacked site. Yet, we regularly monitored the web address to see how it progressed because it was linking high on Google and Yahoo searches, smothering our good image for as much as two years. By the time deep-rooted damage had been done, in 2011, whoever had hijacked our web-site, apparently decided not to pay any more for the web-site domain name, and we picked this up, and re-scooped back our old domain name. We have paid for the old domain name for two years, linking it automatically to our new domain where we keep a public archive of all of the papers ever published. My name is Jaime A. Teixeira da Silva and I am referring to my defunct Global Science Books, which was an Ltd. in the UK and had to shift to Japan to counter this hijacking.
      The old site was:
      The new site was:

      Please use the way-back machine to get snapshots of our tragedy along the way.

      So, I can empathize, from the heart, with DeGruyter and with any other victim of a hijacking. Although, in their cases, the cases are different because a group has used the same journal name, or even visual, on a separate web-page. In our case, the whole domain name and site were hijacked. This and other stories recorded here at Beall’s blog tell tales that are something out of a movie at times, but ultimately, they affect the real lives of real individuals, and that is the real tragedy about the exploitative nature of such hijackers.

  2. Sathik says:

    Hi Jeffrey Bell
    Thanks for your information regarding the Journals. Recently I have searched one journal that indicates that if we publish our paper in their journal than we are able to become scientist (That will be given by Journal owner). Please have look
    and create the awareness among the authors

    • Thank you for pointing this out. I do have this publisher, the so-called Council for Innovative Research, on my list. This appears to be one of the extra services they offer (in addition to publishing junk science). You pay $20 and get a certificate that says you’re a scientist.

  3. Shirley Ainsworth says:

    I am not entirely sure that the Colombian journal Vitae, is a hijacking case. In Latin America it is very common for journals to maintain multiple websites, even within the same university. Which all adds to the general confusion….

    • herr doktor bimler says:

      The actual journal contents are quite different, though. The legitimate version has a single journal (with three subsections) archived back to #1 in 1991, with cover art; information about referees; and an authorship coming largely from Latin American (so bilingual abstracts). The alternative version has three separate journals, all with Volume 19 in 2012 as the beginning of the sequence, and crowded with contributions from Iran, India, Pakistan.

      Further to the point, the legitimate website is actually based in Colombia, while “” is based on servers in Utah.

    • herr doktor bimler (partly rugose) says:

      It belatedly occurred to me that in the case of journal hijacking, the vast majority of the papers in the journal’s purported publishing history are going to be bogus ones, created with a spoof generator, with names designed to appeal to whatever country the scammers are targeting. So I looked up the recent issues of the alternative Vitae. One string of purported authors:
      Saeid Aghamohammadi,Sheyda Badborut,Maryam Mohammadian Ghotbeh.

      What happens when we Google that string of names? Why, it leads us straight to another hijacked journal:
      (there turns out to be a LOT of overlap between the hijacked-Vitae author lists and those of the spurious “Sanidad Ediciones”).

      Another string of authors prove to be experts in apple juice when writing for Vitae, and in anaesthetic-induced abortion when writing for a hijacked version of Nautilus:

      I suspect that a little more work would trace the scammer’s complete stable of hijacked journals, but I’ll stop now. Some of the author lists appear to be legitimate ones, scraped off the WWW and applied to bogus papers, and some of the papers themselves could well be legitimate ones, again stolen from elsewhere.

      • herr doktor bimler (partly rugose) says:

        I forgot to say that the spurious “Sanidad Ediciones” is already in the “List of Hijacked Journals” under the name Emergencias.

  4. Tomasz Lewandowski (Centre for Open Science ICM UW) says:

    “Chemical and Process Engineering” has also a (legitimate) website here, on an official PAN domain:
    (Polish version)

    Please note differences between contact information: (hijacked) (legitimate)

    The postal address in Warsaw is the same in both cases, but the hijacked version provides (expectedly) different email and, notably, a phone number, which is altogether absent in the legitimate website. Note that first two digits after the country code of the phone number are 42, which is code for the city of Lodz (Łódź), not for Warsaw.

  5. […] De Gruyter Journal Hijacked | Scholarly Open Access – Vielleicht kündigt sich da gerade ein "Journal Hijacking Trend" an? Die Journal-Websites werden nachgebaut, geringere Publishing-Kosten angesetzt und ansonsten Paper akzeptiert. […]

  6. Pitywriter says:

    Dear Jeffrey, I’ve read the article of Dr. Jalalian and I don’t agree with one of the warnings he includes in his “to do/not to do” list to guide authors. He says that authors should ignore all call for papers emailed directly to them. Well, in the past 8 years, I’ve been the editor of a couple of journals in Latin America and I must say that many journals of the region do that same thing, precisely, over and over. They write directly to researchers and professors in order to ask them for a paper or to invite them to help to spread the call among other colleagues… at least it’s the way many Latin American journal editors work as many of our journals are not as well-known as the English speaking journals (as you should know, in the last few years some Latin American journals have started to be included in JCR or Scopus, but most of them are still in the bottom of these indexes because of their IFs).

    Editors here go after papers, especially if their journals are still not very strong and if they’re trying to make a good job and a good peer-review process (sometimes to get 7-10 papers approved to publish an issue, you should get at least 30, 40 or more). The big difference, and that’s what Dr. Jalalian misses to emphasize, is that authors should make a distinction or look carefully to the journals that ask them directly to submit a paper and then send a bill when the paper gets easily approved (the timeline of the peer review is also a key issue; if you make it right it can take several months). The Latin American journals that I’m referring to here do not charge a cent for publishing. They’re completely supported by universities.

Leave a Reply -- All comments are subject to moderation, including removal.

Fill in your details below or click an icon to log in: Logo

You are commenting using your account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: