Latvian Journal Has Almost All Chinese Authors — Something’s Wrong

Computer Modelling and New Technologies

Very popular in China.

The journal Computer Modelling and New Technologies is published by the Latvian Transport and Telecommunication Institute (Transporta un sakaru institūts). It normally publishes quarterly (except five issues were published in 2014).

The problem, however, is that there’s a second website for a journal with the exact same title, except pretty much all the papers in that version of the journal are written by authors from China.

Latvian Transport and Telecommunication Institute (Transporta un sakaru institūts

The institute.

First, here’s the authentic Computer Modelling and New Technologies. It began publishing in 1999. It’s not a predatory journal.

Second, the questionable version of the journal. It is found here: Computer Modelling and New Technologies. It uses the same title as the authentic version of the journal. It claims it’s published by the Latvian Transport Development and Education Association, however, not the Transport and Telecommunication Institute.

Its website has issues from 2001 on. From 2006-2013 it published quarterly. However, in 2014, it published 12 issues. While the one issue published in 2015 has some European authors, the previous issues have chiefly Chinese authors.

The fact that there are two websites for two very similar journals with the exact same title, with no links between them and no explanation on either one why there are two websites, raises these questions:

Why would two separate Latvian government agencies publish nearly identical journals, with one publishing chiefly research carried out in China and with Chinese authors?

Is the second one a really hijacked version of the journal, its publisher masquerading as a government agency?

Why are almost all the authors in the second website all from China, especially those with articles published in the 2014 issues?

Yuri Shunin

Suspicious.

Both journals claim to be included in the following scholarly indexes:

INSPEC
VINITI
CAS Database
EI Compendex

However, the list of journals covered in INSPEC available here, http://www.theiet.org/resources/inspec/support/docs/loj.cfm?type=pdf does not include Computer Modelling and New Technologies.

I’m told that authors publishing papers in the second journal — the questionable one — are required to pay article processing charges to publish there, but the fees not mentioned on the website.

I understand that Chinese authors receive top academic credit and even monetary rewards when they publish in journals covered by certain indexes. It’s possible that the Chinese authors are publishing in a fake journal and being tricked into believing that they are publishing in a journal that is indexed in legitimate academic indexes.

How can we help Chinese scholars identify and avoid such potential scams?

9 Responses to Latvian Journal Has Almost All Chinese Authors — Something’s Wrong

  1. C. Ionescu says:

    I am wondering what can be done in these cases of predatory and fake journals.. As Thomson Institute seems to have the highest authority in the filed of publications, maybe it should take some actions.
    Also Scopus and other (publication) database sites to refuse to enlist these journals.

  2. Samir Sharma says:

    Just received this email from
    “Dear Invited Author,

    Have you uploaded your invited paper for our conferences in Barcelona, Spain
    7-9 April 2015? If not, kindly, upload now your INVITED paper via www. inase. org until
    March 20, 2015.

    We have collaboration with 36 Journals, all with Impact Factor from ISI (Thomson Reuters)
    and we can publish the extended version of your paper after the conference.
    INASE Staff works very hard every day to establish these collaborations by extending the
    list of our ISI/SCI/SCOPUS collaborating Journals.

    Write INVITED-by-RENI-DIMITROVA in the Field of Short CV of the Web Form to condider your
    paper as Invited Paper.

    If you have participated in our INASE. org conferences in 2013, 2014, 2015 and your paper
    has not been indexed in ISI and/or SCOPUS, contact me now to resolve the problem now. All
    the papers of our previous conferences (in the conference version OR in their extended
    version in Journals are now indexed in ISI/SCI and SCOPUS. Contact me.)

    The Proceedings will be distributed to you in CD-ROM and Hard-Copy (10 volumes)
    and will be indexed in SCOPUS , ISI, DBLP, Zentrablatt, ACM, ASM, IET, British library,
    Scholar Google and all the other major indices.

    Many Thanks

    Reni Dimitrova”

  3. Mr Hobbes says:

    This starts to frighten me…

    I had a quick on look on the Editorial Board of the “second” website (starts with vol. 5 in 2001;http://www.cmnt.lv). I checked the names and institutes for the 2 German editors mentioned on this website. From the internet information of their affiliations both are obviously respected scientists.

    Interestingly one of those persons listed as “editors” published the very first article (in volume 1 on 1996) in the Journal of the other, “first” (legitimate?) website:

    Also some other names on the second website Editorial Board are author names from articles that appeared in the other journal…

    Are the names for the second Editorial Board then just copy and paste from the authors list of the second, other journal? This would mean: If someone hijacks a well respected journal where you are an author you might end as an editor of a predatory journal one day.

    Without your knowledge and and no realistic possibility to get your name deleted…

    Totally insane.

    Mr Hobbes

  4. herr doktor bimler says:

    I imagine that the *real* Yuri Shunin would use one of his academic e-addresses, rather than work through this “inbox.lv” Yahoo clone.

    • wimcrusio says:

      These bastards spoil everything for everybody else… I’ve used a Yahoo email address for over a decade now, mainly for 2 reasons: 1/ it allows attachments that are much larger (up to 20Mb, I think) than my university accounts and 2/ said university accounts change every few years (I’ve been here about 10 years and now have, I think, 5 different university email addresses). Using Yahoo makes it unnecessary to force all my contacts to update my email address every few years. Of course, given people like these “publishers” and the fake referee scams uncovered by different publishers lately, I’m seriously starting to think to finally abandon my cherished Yahoo address…

      • art2science says:

        Join the crowd, use Gmail. (I refuse to use them because they read all mail, but Yahoo may also do that.) Also, check your university for the concept of an “alias.” Although the mail server and system may change, your alias never should. The alias just points to a different location.
        Another possible answer for you is the alumni association of your undergrad or graduate school. Both of mine provide permanent aliases – no email server, but the address forwards wherever I tell it to.

  5. Ken Lanfear says:

    Jeff, this may be one place where you have do do more journalistic legwork and follow up on your suspicions. Track down members of the alleged editorial board, and ask them directly if they even know they are listed. Almost every respected academic has an easily Googled web page with correct contact information.

  6. herr doktor bimler says:

    Second, the questionable version of the journal. … It claims it’s published by the Latvian Transport Development and Education Association, however, not the Transport and Telecommunication Institute.

    When you follow the links to the earlier issues of the fake journal, they turn out to be copied straight from the genuine journal (all the separate sections and papers bound together in a single PDF). Including, of course, an attribution to the Transport and Telecommunication Institute, and a link to the TTI website.

    Starting with the 3rd 2013 issue, the *genuine* journal started featuring an inundation of Chinese contributors:
    http://www.tsi.lv/en/content/2013-volume-17-3-tti-journal-computer-modelling-and-new-technologies

    Starting with the first issue of 2014, the *genuine* journal became co-published by the Transport and Telecommunication Institute and the Latvian Transport Development and Education Association.

    So the only difference between the “genuine” and the “fake” journals is that the latter lists an additional 7 issues for 2014 (and a first issue for 2015), while the presumably genuine one stopped at five. I am finding it very hard to distinguish the two. If Chinese authors were paying to be published in the 2013 / 2014 issues of the http://www.cmnt.lv version, they were also being published in the http://www.tsi.lv version. And vice versa.

    Both versions look pretty sketchy.

    • Mr Hobbes says:

      Fully agree.
      Actually there is no difference between the journals. Editorial texts and editors are identical in both journals, at least for the volumes I checked in 2014. So, if you are worried about one of the journals this is also true for the other.

Leave a Reply -- All comments are subject to moderation, including removal.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: